سنای افغانستان: طرح بودجه ۱۳۹۱ 'غیرعادلانه' است
نوشته شده توسط : lsdf

مجلس سنا طرح بودجه در مورد اجرای پروژه های زیربنایی را نامتوازن خوانده است

سنای افغانستان (مشرانوجرگه) طرح بودجه سال ۱۳۹۱ را "غیرمتوازن و عیرعادلانه" خوانده و عمر زاخیلوال، وزیر مالیه (دارایی) را برای ارائه توضیحات فراخوانده است.

آقای زاخیلوال این طرح را روز ۱۶ دلو/بهمن همراه با توضیحاتی در باره جزئیات آن به مجلس سنا ارائه کرد، اما فراخواندن او به جلسه روز ۲۵ دلو نشان می دهد که سناتورها به این توضیحات قانع نشده اند.

انتقاد اصلی اعضای مجلس سنا این است که در طرح بودجه سهم ولایتهای مختلف کشور به صورت عادلانه در نظر گرفته نشده و به ویژه در بخش توسعه‌ای (عمرانی) این طرح، به اجرای پروژه های زیربنایی در ولایتهای مختلف به صورت برابر توجه نشده است.

کل طرح بودجه سال ۱۳۹۱ افغانستان شامل ۴.۸ میلیارد دلار است که از آن جمله ۲.۷ میلیارد آن مربوط به بودجه عادی (جاری) و بقیه بودجه توسعه‌ای است.

اما عمر زاخیلوال در پاسخ به این انتقادها به اعضای سنا گفت که اجرای پروژه های بزرگ در زمینه های مختلف و از جمله راهسازی و تولید نیروی برق در ولایتهای مختلف به طور یکسان امکان پذیر نیست.

او افزود: "پروژه هایی که اشتغالزا هستند، پروژه هایی که رشد اقتصادی در پی دارد، پروژه هایی که کشور را به پای خود ایستاد می کند (خودکفا می کند)، پروژه های اساسی و زیربنایی هستند؛ این ها پروژه های شاهراهها هستند، پروژه های تولید برق هستند، پروژه های بندهای بزرگ (سدهای بزرگ) هستند. این پروژه ها امکان ندارد که همزمان در همه ولایتها اجرا شود."

عمر زاخیلوال

زاخیلوال: "این پروژه ها امکان ندارد که همزمان در همه ولایتها اجرا شود"

این در حالی است که در سالهای گذشته هم هر دو مجلس شورای ملی افغانستان طرح بودجه را مورد انتقاد قرار دادند که در آن اجرای پروژه اقتصادی در ولایت‌های مختلف به صورت عادلانه در نظر گرفته نشده است.

یکی از مهمترین انتقادهای نمایندگان ساخت راه در ولایتهای در ولایتهای مختلف بوده است.

نمایندگان شماری از ولایتها در شورای ملی حکومت را متهم به اختصاص دادن پولهای بزرگ به شماری از ولایتهای مشخص کردند و گفتند که برخی دیگر از ولایت از نظر نادیده گرفته شده است.

آقای زاخیلوال در حالی به مجلس سنا در مورد طرح بودجه سال آینده فراخوانده شده که مجلس نمایندگان او را به دلیل تغییر در طرح بودجه سال ۱۳۸۹ بدون موافقت مجلس در نیمه سال متهم کردند و قرار است که او در ارتباط با همین موضوع روز شنبه آینده استضاح شود.

از سوی دیگر اعضای مجلس نمایندگان (ولسی جرگه) گفته اند که ۱۴ وزیر دیگر به دلیل مصرف کردن تنها کمتر از ۴۰ درصد بودجه توسعه ای خود، باید به مجلس پاسخ دهند.

مجلس، طرح استجواب این وزیران و همچنین طرح استضاح بسم الله محمدی، وزیر داخله/کشور را به دلیل کشته شدن هشت کودک در اثر بمباران نیروهای خارجی در ولایت کاپیسا در شمال شرق کابل همزمان با استیضاح آقای زاخیلوال روز دوشنبه، ۲۴ دلو تصویب کرد.

بر اساس قانون، مجلس سنا تا شش روز دیگر باید طرح بودجه سال ۱۳۹۱ را به مجلس نمایندگان بفرستد.

با توجه به جنجالهایی که در بودجه دو سال اخیر مطرح است، احتمال آن وجود دارد که اعضای مجلس نمایندگان انتقادها و سوالهایی را در مورد بودجه سال آینده هم مطرح کنند.





:: برچسب‌ها: ابرها ,
:: بازدید از این مطلب : 694
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
احسان در تاریخ : 1390/11/26/3 - - گفته است :
با سلام خدمت شما وبلاگ funpatugh.lxb.ir
به چند نویسنده جهت گذاشتن مطالب طنز در وبلاگ نیازمند است اگه شما مایل به این کار هستید از قسمت نظرات وبلاگ ما یا ایمیل kharabkar_game@yahoo.com با ما در تماس باشید.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: